Saturday, December 25, 2010

Los Novyos


La novya i el novyo en la fotografiya son mi madre Ester Romano i mi padre Izak Kohen ke kazaron an 30 May, mil novesyentos i trenta i mueve. La fotografiya hue tomada en Foto Sureyya en Estambol ke egzistyo en el tunel munchos anyos. Mi madre teniya vente i mueve anyos i mi padre trenta i trez. Eyos kontavan ke las vistimyentas ke vistyeron para la boda era emprestado. El padre de mi madre le aviya prometido mil liras al novyo komo dota ma komo el muryo un anyo antes de la boda, la dota hue dada a mi madre. Kreyo ke dar la dota direktamente a la ija era una tradisyon Romaniota. Los Romanos son Judios ke bivian en Estanbol del tyempo de los Bizantinos. Mi padre me tyene disho ke "mozotros no semos Sefaradim, semos Judyos". Me disho esto kuando le demandi en el anyo de 1985, la vez de alkavo ke lo vide, deke no avlava sovre el fakto ke aramos Sefaradim. Agora es byen klaro ke los Romaniotes de Konstantinople adaptaron a avlar Judeo-Espanyol en los dozyentos anyos de alkavo durante El Emperio Otomano.

Thursday, December 23, 2010

Una Mirada de la Mizma Ventana





Roz Kohen
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En Bahçekapi, Estambol, en muestros diyas ay un otel grande, nombrado Legacy Ottoman Hotel. En mi alkavo vijita a Estambol, me hui a este otel i tomi una fotografiya de una de las kamaretas. En mirando de su ventana kon perdes de velur, se ve una kaleja ancha kon su mizma aktivita ke mi padre Izak Kohen, kuando lavoro komo sekretaryo del banker David Safra, estuvo observando durante sinkuenta anyos en este mizmo batimyento i en esta mizma kamareta.
EL batimyento historiko ke se yamava IV. Vakif Han, fue fraguado por el arkitekto Kemalettin ke bivyo entre 1869 i 1928. La fragua empeso en 1911 i se eskapo kinze anyos despues. En los anyos de la okupasyon de la sivdad, meldi ke los soldatos fransezez okuparon el batimyento fista ke la sivdad fue liberada.
Mi padre tambien empeso a lavorar aya en 1928 kuando era byen mansevo. El ofisio de bankerlik era de Musyu David Safra i mi padre serviya komo su ayudante. Musyu Safra era un banker ke dava devdas a los merkaderes djudyos de Kapali Çarsi, de Eminönü i Sirkeci. Esto era una forma de banka prive ke akomodava los merkaderes kon kapital para ke djiren sus komersio.
Kuando yo era ijika de 5-6 anyos, mi padre me trayiya al buro i yo me asentava en su meza i empesava a eskrivir en su daktilo vyejo. La kamareta teniya fotolyes de maroken i mobilya orijinal merkada en los anyos ke empesaron a lavorar. El batimyento entero era formado de kamaretas ke alkilavan para ofisyos.
Me plaziya mirar de la ventana en asperando ke mi padre eskape lo ke tenia de azer. La kaleja dainda es muy biva kon aktividades i pasajeros, entonses ke Bahçekapi es un sentro komersial muy importante. I djusto enfrente ay la patiseriya primera istorika de Haci Bekir ke fue fraguada en 1777, ande dainda venden Demirhindi el beveraje egzotiko etcho de tamarindi, dulsuruyas i shokolatas de stilo evropeo i lokumes de stilo otomano.
Duspues ke mi padre se retiro en el anyo 1978, el batimyento kontinuo a eskayer, ma ofisyos kontinuaron a okupar el batimyento fina ke antes unos kuantos anyos, desidaron de renovarlo komo otel.
Kuando likidaron la kamareta ande mi padre lavoro, la siya i la meza ke uzava las dyo a mi amiga Cavide. Es ansina ke kada vez ke vijito la kaza de mi amiga, me asento en la mizma siya i tomo fotografiya de la meza antika ke mi padre uzo por sikuenta anyos. Duspues me vo vijitar al otel, bevo demirhindi i me akodro de la vida de akeos tiempos. Penso ke la sola koza ke troko son las karas de los pasajeros. La Patiseriya de Haci Bekir, La Banka nombrada Istanbul Bankasi, el koftedji de Filibe i la Estasyon de treno en Sirkeci ke son unos kuantos pasos de leshor, ainda estan en sus lugar.
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Sunday, December 19, 2010

Sinema Andjelo Muevo


Sinema Andjelo Muevo
Roz Kohen
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Asentada sola en mi kaza, esto mirando filmos klasikos amerikanos de los anyos 1950, en uno de los sesenta chaneles de la televizyon. Kuando empeso el filmo Merry Widow kon Lana Turner, me se arebivyo una memoria de mi pasado.
Una notchada de diya de Shabat en Estambol, mos estamos aparejandomos a ir en Pera, al sinema muevo ke se avriyo akeya semana, el Yeni Melek (Andjelo Muevo). Akeos tyempos ir a Pera a ver un filmo amerikano, fransez, italyano o ir a una patiseria o a un teatro era un grande divertisimento para los djudyos.
Mos vistiyamos komo si fuera ke eramos envitados a la boda. Mi madre kitava en medyo los kalsados de sued kon la chanta asorti, el palto de pat d'astragan merkado en la butika de Madam Sofie enfrente de la Patiseria Lebon. Mi padre vistido kon kravata i el chapeyo feutr kaminando angaje kon mi madre, i mi ermana i yo penyadas kon kordelas i vistiendo kalsados de lustrin i guantes blankas kaminando mano kon mano. El anyo es 1954, i yo no me esto kreyendo ke malgrado ke tenia sinko anyos me akodri de todo komo si fuera oy.
La entrada del sinema muevo estava de kayer las bavas: una dekorasyon ke no teniyamos visto en los otros salones de sinema en Pera. Embasho lajas de marbolo, el tavan todo espejos i un dezinyo simple i moderno. Los otros sinemas dainda tenian dekorasyones klasikas, lodjas para famiyas, i siyas de kolor fonse. En el Yeni Melek, todas las siya eran korolados kon un balkon ancho. Los bilyetos tenian numeros i un lavorante amostrava el lugar ande mos ivamos asentar.
Me akodro de los kostumes del filmo, La Bivda Allegre, los bayles i la kantika famoza de la opereta austriaka ke mi mama i papa kontinuaron a kantar el refreno "Heure exquise, qui nous grise lentement! La caresse, la promesse du moment!"
El filmo se eskapo kon una fin alavada, i salimos borrachos del plazer.
Aviya munchos sinemas en esta kaleja famoza, i los nombres de los sinemas eran espesialos tambien. Melek/Andjelo, Luks/Lukso, Saray/Palasyo... Algunos dainda egzisten, ma el kustumbre de akeos tiempos de ir a ver filmos no egziste maz.
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  El espanyol sefardí  Paperback – 2 abril 2024 de  Manuel Gálvez Ibáñez   (Autor)