Tuesday, March 31, 2009

La Partensya de Leoniko


La Partensya de Leoniko

Roz Kohen
--------------------------------------------------------
Antes munchos anyos, un diya de enverano abashimos de la kampanya i mos topimos todos en el debarkader de Karakeuy en Estambol.
La okazyon de esta topadura era ke Nisim, el ermano de mi padre, su mujer Suzan i muestro uniko primiko ermano Leoniko estavan azyendo aliya a la Medina.
Me akodro ke yo tenia 7 anyos. Leoniko i mi ermana Dora tenia dyez anyos I Leoniko tenia mueve anyos I medyo. El anyo era 1956. El vapor majestiko ke los iva yevar se yamava Marmara.
El diya de la aliya era muncha emosyon para la famiya, porke era klaro ke kuando uno aziya aliya en akeos tiempos, era byen difisil, si no emposivle de mos vermos.
Leoniko biviya kon su madre, su padre I muestra vava Devora Bensusan.
Devora Benshoam no era etranjera a despartimientos kon miembros de famiya, asigun ke eya fue despartida de ermanos i ermanas kuando vino de Varna a Estambol a kazarse kuando era manseva.
Ma esta ves era diferente: Leoniko, aparte de mi ermana Dora i yo, era el solo inyeto ke se avia engrandesyedo kon eya en la mizma kaza. Es en su kaza, en Tefikiye Han, en la punta de Mektep sokak allado de la Eskola Bene Berit ke mos arekujiamos por Pesah, i otras fiestas i alegriyas.
Muestra vava Devora, flaka, vyeja i kansada, no tuvo la fuersa para vinir fina'l debarkader de Karakeuy. Leoniko me avia kontado mas tadre ke ainda se akodrava de su kara trista en el balkon de su kaza, mirandolos por la ves dalkavo.
Mizmo mi padre, aun ke no teniya relasyones serkas kon su ermano, se avia sintido ovligado de vinir al debarkader, kuando su madre i otros miembros de famiya le avian insistido para ke vayga a saludar su ermano.
Era un diya de kalor fuerte kon un syelo grizo, tapando mas i mas muestras korasones. El debarkader era yeno de Djudios, aparejandosen entre los gritos i las lagrimas a suvir al vapor, o espartendosen de sus keridos ke avian vinido a saludarlos. La Tant Suzan, me akodro, kontinuo a tener un aver optimisto fista ke mos espartimos. Mos estuvimos ansina enpyes mirando kon amargura al vapor briyando de blankor.
Kuando el tiyo Nisim, su mujer Suzan i mi primiko ermano Leoniko se abokaron una vez d' alkavo para saludarmos del la tarasa del vapor, yo me estava dainda estrecheyando ke la tant Suzan iva soltar a la mar, la bala de la lana blanka i la papelera de pipitas ke teniya el las manos. Komo si esto fuera la koza la mas emportante del diya!
Despues de tantos anyos le demandi a mi primo ermano kualos son sus rekuedros de este viaje.
Leoniko me konto ke se akodra de la splendor del vapor Marmara kon su dekorasyon moderna i sus salones espasiozos ande la djente baylava. Las kabinas de primera klasa eran mas komilfos de las de la klasa turista ande la majoritad de imigrantes viajavan.
Mas tadre, fue kurioso sovre la estorya del vapor majestiko Marmara Yolcu Gemisi i deskuvrio ke el vapor fue fraguado par la kompania almana Deutsche Weft en 1956 i fue desmontado en 1971, duspues ke viajo entre Turkiya i Israel munchas vezes.
Leoniko – ke fue nombrado Yehuda en Israel – se akodra de la kontinuasyon de este diya i me konto ke esto fue un viyaje largo de sesh diyas i ke arivaron para Nahamu al porto de Hayfa. Pasando en primero por Izmir, despues de Rodus i de Kipros. Se akodra ke no aviya munchos chikos en el vapor i el se estava embevesyendo soliko en mirando a las kolores trokando de la mar. En mizmo tyempo se akodra ke la orkestra en el vapor estava jugando la raspa, kantika meksikana ke era tan famoza akel tyempo.
Mizmo seando tan chiko se akodra ke en este viyaje penso kon kuryozidad
sovre el futuro i la vida mueva ke les estava asperando en la Medina.
Anyos pasaron, las kunyadas I los primos kontinuimos a korespondermos i los vijiti en suz kaza en Tel-Aviv kuando eramos mansevos. Mizmo tuve la okazyon de partisipar a la boda de Leoniko en Tel Aviv unos diziocho anyos despues de su partensya.
Los 7-8 anyos d'alkavo tuvimos munchas okazyones de toparmos kon muestro

primo ermano ke viyaja muncho kon su mujer i sus ijos. Unos kuantos anyos

antes mi ermana i yo estuvimos en su kaza i mos topimos kon muestras

kreaturas en Estambol, en Tel-Aviv i en Madrid, en evenimientos organizados a

la okazion de los esforsoz de arebivir la lingua Judia espaniola de nuestros

padres.

Duspues de sinkuenta anyos Leoniko vijito Estanbol. Es ansina ke me akodri del

diya de su partensya.

No comments:

Post a Comment

  El espanyol sefardí  Paperback – 2 abril 2024 de  Manuel Gálvez Ibáñez   (Autor)