Tuesday, March 31, 2009

Un Balo i su Pintura




Roz Kohen Drohobyczer
---------------------------------------------------------
En estos anyos de mi chikes, la eskola djudiya i la aktividad del sentro de Pera eran buen karar embrolyadas kon la vida djudiya de los moradores de la Kula. Yo morava en el deredor de la Kula, ma kuando kaminava de kaza a la eskola, la Kula estava syempre en vista. Kon su pasado de mil anyos, la Kula tyene una estorya muy larga. La eskola djudiya fue syempre una parte de la vida djudiya. I enfin Pera, kon sus salones de moda, sus kafes, sus teatros i filmos amerikanos, fransezes o italyanos, era para mozotros un sentro de todo modo de rikezas i de arte, ke mos inchiya el korason.
Un diya ordinaryo, mi madre, yo i mi ermana mos aparejimos a ir a Pera, ande la kuzendera grega en el pasaj Aynali Carsi. Fostanes de kada diya eran kuzidos por otras kuzenderas, ma esta ves teniyamos menester de una mestra : el aparejo de esta kustura era de emportansya extraordinaria, porke mi ermana ke teniya mueve anyos se iva ir a un balo de kreaturas en el Otel Hilton, ke akel tyempo era el otel el mas komilfo, en el kartye el mas alavado de la sivdad de Estambol.
Mi madre aviya eskojido una ropa muy fina ke se yamava organza. Moz huimos en kaminando al pasaj, porke el pasaj no era muy lesho de mozotros. Suvimos las eskaleras estrechas del pasaj i ya la topimos a la kuzendera grega. Esta era una de las kuzenderas ke utilizavamos solo en okazyones de muncha emportansya i ya estavamos muy kontentes ke madam Marion ya avia achetado de kuzir el fostan de organza. Komo teniya muncho gusto es eya ke desidava ke forma iva ser el fostan, i avia desidado ke porke era un balo en Hilton, esto iva ser un fostan largo.
Yo, mismo ke no iva partisipar en el balo, estava muy enteresada en esto todo i, sin safek ke me estava un poko selando.
El diya del balo arivo. Mi ermana estava tan ermoza kon este fostan largo blumarin de organza kon sus kalsaz blankas i sus kalsados de lustrin!
Akel diya la yevimos a mi ermana al balo, ke se fiesto en el salon de abasho del otel i tornimos unas kuantas oras despues para tomarla kuando el balo ya estava para eskapar. En esto, mos envitaron aryento para echar un ojo. Mi madre i yo estavamos vistidos kon lo de para kadal diya, por esto estuvimos en la entrada, i mismo no mos kitimos los paltos para no averguensarmos.
Yo estava tresalida de ver tantos ijikas I ijikos vistidos tan ermozos, i kotiyones kon balones. Una orkestra estava jugando kantikas melodiozas i todas la kreyaturas estavan baylando i alegrandosen. Gatos de shokolata, biskochos i limonatas sovre las mesas kon manteles blankos i garsones arodeando kon tifsines de dulsuyras. Esto era un balo en la okazyon de la fiesta de las kreaturas ke se selebra en Turkiya entera kada anyo el 23 de Avril.
Apenas aviya pasado unas dos semanas ke la Sinyora Naile Akinci, la profesora de pintura en la Benei Berit, mos demando de azer una pintura en kual kere sujeto libro i mos disho de desinar lo ke mos dezea la alma. Komo kada okazyon kumplida yo aviya retenido asta memoriya del balo.
Me asenti i ize una pintura chika kon krayon i la kolori kon kolores de akuarel. Esta era una pinturika del balo de las kreaturas ande me aviya topado en echando solo un ojo por la puerta kon el palto ensima. Desini a las kreaturas baylando I a la orkestra jugando sovre la shena, todos tan kontentes.
Akeya semana la profesora Naile Akinci aviya organizado una egzibisyon de ovras de los elevos de la eskola Bene Berit en la sala grande en la entrada de la eskola. Eya aviya desidado de meter en la egzibisyon de sus elevos de klasas mas altas, tambien mi desino del balo.
Lo ke empeso komo un evenimyento de balo de kreaturas se izo el empesijo de anyos de mi entereso de desinar. Sinyora Akinci kontinuo a ensenyar el desino a munchos elevos en la Bene Berit fista ke se retiro. De este modo, tuvo mas tyempo de lavorar sovre sus ovras. Uzava de vijitarla en su kaza. Kuando ya no era mas eleva en la Bene Berit tomi lisyones partikularas de eya, i tuve la onor de ir kon eya a azer pinturas en la natura.
Mas despues, oyi ke muestra profesora de Bene Berit se izo unas de las mas famozas artistas de la Turkiya. I yo me akodro del balo de kreaturas ke fue para mi una fuente de inspirasion desiziva sovre la pintura, i favorizo mi amistad
kon eya.

No comments:

Post a Comment

  El espanyol sefardí  Paperback – 2 abril 2024 de  Manuel Gálvez Ibáñez   (Autor)