Tuesday, March 31, 2009

Mamuazel


Mamuazel
Roz Kohen
A la memoria de Mlle Berthe Béhar.
Mozotros la yamavamos "mamuazel." Mi madre se akodrava ke kuando yo tenia dos anios i ke avia empesido a avlar unos kuantos biervos, salia a la poerta y la yamava "emamazel!" para ke venga a vijitarmoz. Bert Behar bivia kon su ermana Dora la sodra, en el mismo appartamento kon mozotros en el kat de arriva, en Melek apartman, Kiblelizade sok., Shishane, Estambol. Este grande i viejo appartamento de sej etajes kon dodje lokateres ainda egziste. Ma los moradores de este apartamento disparesyeron despues ke se fueron a morar en kuatras puntas de Estambol, i mizmo del mundo.
Bert Behar no se avia kazada. Eya lavorava komo profesora de Fransez en la Bene Berit en Shishane. Shishane, La Kula, Tozkoparan, Kasimpasha eran todos karties yenos de djudios en esta epoka. Mi padre, yo i mi ermana, todos moz fuimos a esta eskola. I Bert Behar era la profesora de Fransez. De su bendicha memoria ainda me akodro.
Mamuazel vinia a vijitarmos kada tadre a tomar el kafe kon la mama i el papa. Vinia kon "la robe de chambre" ekose i las pantuflas en el pie, se asentava en el minder allado de mi, me kontava konsejas en fransez i denvezes untava el biskocho duro en su kafe.
Yo era tan chika ke no me akodro mismo si savia el Fransez, ma por una nisim del Dio me paresiya ke entendia estas konsejas. Oyiya a las konsejas kon grande plazer i me plaziya de ser asentada allado de la mamuazel. Mamuazel me kontava la istoria de "le petit chaperon rouge", "la belle et la bête", "le chat botté" i munchas mas estorias klasikes. Ma, me kontava tambien estorias de la Bible, komo Noah arekojo a las behemas, komo Moshe Rabeno salio de Ejipto, Avram i Sara ke tuvyeron un ijo a los noventa, de mallahines, i de neses, i de kozas buenas ke afita ala djente i ke ermozo es el mundo.
Yo me akodro ke los vizindados i amigos djudios vinian en la kaleja i empesavan a yamar i chuflar para ke salgamos a la ventena. Komo al tiempo no kada uno tenia telefon, la djente vinian i yamavan por las ventanas. Si saliamoz a la ventana vinian para vijitar. Ansi, Mamuazel tenia una amiga kerida ke vinia i echava gritos : BERT, BERT, BERT! Todos saviamos ansi lo ke se estava pasando en kada vizino. En vezes en kuando, soltavamos de la ventana un sesto, atado en la punta de una kuedra, kon yave ou kon otra koza porke no keriyamoz abashar i suvir las eskaleras.
En los enveranos Mamuazel se iva a Yalova i se esteva en el otel por unas kuantas semanas para tomar banyos ke son buenos para romatizmos. La famiya entera moz ivamos a vijitarla en Yalova. Aya moz asentavamoz en restoranes i kafes entre las ortansas i aziamos sohbet. Duspues Mamuazel tornava a su apartamento ke partajava kon su ermana bivda, Dora la sodra. Dora ke era una bivda, era siempre triste i no avlava kon dingunos i era muy inyervoza. Mamuazel tenia kargo de eya. En este apartamento de dos kamaretas kada una tenia su kamareta.
Anyos paso i yo tenia 13-14 anios kuando Mamuazel se izo mi profesora de Fransez en el Lise ke lo yamavamos Bene Berit. Mis parientes, kargados kon los problemes de kada dia ya no tenian mas pasensia de ver vizinos kada dia i de tener vijitas. Mamuazel estava okupada kon su vida i los mas de djudios ya avian empesado a pasarsen a karties mas modernos de Estambol.
En la klasa Mademoiselle Béhar tenia una reputasion muy differente. Eya era severa i travava las orejas de los elevos para los disiplinarlos. Era muy difisil de pasar su klasa i todos los elevos se espantavan de la mirada ke echava! Kada dia teniamoz de resitar poesias en frente de la klasa. Kuarenta ijos i ijas, en pies en frente de la klasa repetavamoz la misma poema : "La peste, un mal qui répand la terreur, mal que le ciel dans sa furreur…"
Esta poezia en su intensidad reprezentava la lingua Franseza i el espanto ke teniamos de la profesora.. Ma en mizmo tiempo eramos guerkitos i aziamos todo el posible para kitar a Mademoiselle Béhar loka de su meoyo. Djugavamos kon los lenyos de la soba i los echavamos en basho para azer bruido, mos arevatamos de eya para ke no mos pilishke o ke no mos trava de la oreja i mos burlavamos de eya en aziando pizmas.
Mademoiselle Béhar kontinuo a lavorar munchos mas anyos, despues ke yo me fui al Kolej Amerikano en Estambol. En 1975, kuando bivia en Shishli, oyi ke tuvo una larga vida i estuvo en "l’asile des viellards" antes de desharmos la buena vida.
Yo se por siguro ke munchos djudios de Estambol, se akodran de Mademoiselle Béhar. De esta mujer ke bivio kon onor i servio su komunitad i ke partajo toda su rikeza entelektual kon mi i kon munchas jenerasyones de su epoka.

No comments:

Post a Comment

  El espanyol sefardí  Paperback – 2 abril 2024 de  Manuel Gálvez Ibáñez   (Autor)