Tuesday, March 31, 2009

Serenas de Mar


Serenas de Mar
Roz Kohen

Nadar en las plajes el enverano era uno de los pasa-tyempos de los mas agradavles en Estambol del medyo del siglo pasado. Es ansina ke las mujeres de la jenerasyon de mi madre lansaron los mayos modernos ke vian en los filmos eropeos i amerikanos.

Esther Williams era una artista amerikana de Hollywood ke en akeyos tyempos era famoza aparte de su ermozura i kon su dono ke nadadera. A mi madre le kayiya las bavas de ver los filmos de Ester Williams, la Amerikana ke teniya su mizmo nombre.

Unos de los filmos de Esther Williams era: La serena de mar de un milyon dolares. Me akodro del filmo i me desidi a verlo demuevo kon el espero de konfirmar el pasado i la entansyon de entender los deseyos de mi madre ke se realizavan en estos filmos Amerikanos.

Ver el filmo duspues de sikuenta anyos me ayudo a entender ke la artista fue admirada por mi madre no solo por su ermozura ma porke jugava rolos de mujeres ke dieron la primeras luchas por los trokamyentos del siglo. En este filmo Esther Williams jugo el karakter de una nadadera famosa de Australia ke vino en primero a Boston en el anyo de 1902 i fue arebashada por munchos i mizmo fue juzgada porke se vistyo el primer mayo ande amostro puerpo. Eya se defendio en dizyendo ke fostanes largos no le permetian de performar los rezultados nesesarios en una kompetision sportiva. A la fin de sus esforsos, la nadadera famosa trusho un trokamyento grande i los mayos ke konosemos oy fueron akseptados.

Entendi ke estos filmos Amerikanos de akeyos diyas simbolizavan el trokamyento i la liberta. Es ansina ke muestra jenerasyon de Djudyos Estambollis adoravamos el nadar en las plajes.

Me akodro de unas vente plajes ke ya no egzisten mas, i ke kada plaj tenia su karakter.
En la parte Eropea de la sivdad, en Florya aviya doz o tres plajes publikas. Mi padre era ennamorado por las safra kaynte de estas plajes. El era konvensido ke aki la safra era mas kaynte i era una kura alavada para romatizmos. I a mi madre le plaziya la plajes de Florya porke se akodarava de la manseves kuando mansevoz ivan aya para flortar.

Una de las plajes las mas renomadas de la parte Evropea del Bosfor era la plaj deTerapya. La plaj de Altin Kum serka de Rumelikavagi i las plajes de Kilyos eran en el empesijo de la mar Preta. Estas del Bosfor en jeneral eran para nadaderos maestros porke kale konoser los koryentes del Bosfor. Vijitas a estas plajes eran un preteksto para mi padre para alavarse komo salvo doz personas ke se estavan aogando: uno en Kilyos, kuando las ondas eran tan altas ke mismo kon barka dingunos no pudyeron salvarlo. Otra persona ke salvo era en Saray burnu: la peninsula del palasyo Otomano Topkapi ande los koryentes del Bosfor se topan kon akeyos de la mar Marmara i no kada uno i uno puede salir bivo. Asigun mi madre si tyenes nadado en esta punta del la mar ya eras de verda un nadador maestro.

Duspues aviya las plajes publikas en la parte asyatika del Bosphor: mozotros mos tenemos mismo ido a Salacak ke es enfrente de la Kizkulesi ande los koryentes del bosfor son fuertes.

La plaj la mas serka a la sivdad en la parte asyatika era la plaj de Moda. Moda syempre fue un sentro ermozo i renomado komo su plaj. Me akodro ke akel tyempo la plaj de Moda teniya eskalas de tavla i una parte solo para las mujeres. La mar era onda i mos plonjavamos para aser fortas a otros ke no tenian el koraje de saltar.

Ma mozotros pasavamos la majorita del tyempo en las plajes de Estambol ke eran un poko mas aleshadas en la parte asyatika. Estas eran las plajes publikas de Caddebostan, Suadiye i Bostanci. Munchos anyos mos fuimos a la kampanya en estas partes de la sivdad i eramos metidos en estas plajes. Entre este grupo de plajes, la plaj de Suadiye era la mas komilfo, aya rankontravamos a los djudyos mas edukados ke avlavan en fransez.

En kontrasto las doz plajes de Bostanci eran ande rankontravamos a muestros primos i otros myembros de famiya. Aya pasavamos el diya entero admirando las islas ke eran en vista, djugando, nadando i eskansando en la guertas o en la tarasaz ke la plajes tenian, anda orkestras juagavan kantikas famozas del dia.

I por trokamyento tomavamoz el treno i pasavamoz el diya en las plajes de Ideal Tepe, Pendik, Kartal o Surreya plaji; todas en la parte Asyatika. En Surreya Plaji la mar era yana i aviya arvoles de palma. Esta plaj teniya un aver diferente kon un monumento de una mujer nadadera en medyo de la mar. Justo komo Ester Williams, ermoza i fina vistida kon un mayo moderno.

Komo Ester Williams la nadadera famosa Amerikana esta statue estava simbolizando la liberta i el poder ke el nadar mos dava. Mos konsideravamos las serenas de mar de Estambol.

Los paseos de la Kagithane en el Kuerno de Oro de la sivdad se desparesyeron kon la jenerasyon de mi padre i las plajes de Estambol kon mi jenerasyon, en mizmo tyempo ke el idealismo de los filmos Amerikanos. Mi padre era tresalido de kagithane (kyatane) ande se ivan a aser piknikes, mi madre se tresaliya de Esther Williams, i ami me gusta arebivir el pasado.
2008

No comments:

Post a Comment

  El espanyol sefardí  Paperback – 2 abril 2024 de  Manuel Gálvez Ibáñez   (Autor)